A hálózati lefedettséget és annak minőségét számos tényező befolyásolhatja
A mobilkommunikációban rádióhullámokat használunk az adatok vezeték nélküli átvitelére, melyek elektromágneses hullámok formájában sugározódnak ki az antennákból és terjednek a környezetben. A mobilhálózati rádióhullámok különböző frekvenciasávokban terjednek, amelyek meghatározzák, hogy milyen módon és milyen távolságra tudnak terjedni.
Alacsonyabb frekvenciasávok messzebbre tudnak terjedni, és könnyebben átjutnak tereptárgyakon, falakon, épületeken. Az ilyen frekvenciasávok azonban korlátozottabb sebességű adatátvitelt tesznek lehetővé, és nem tudják kiszolgálni a nagy népsűrűséget igénylő területeket.
Magasabb frekvenciasávok, bár nem jutnak el olyan messzire, mint az alacsonyabb frekvenciájú hullámok, nagyobb sávszélességet kínálnak, és nagyobb népsűrűséget tudnak kiszolgálni, köszönhetően az alacsonyabb hatótávjuknak. Ezek a hullámok azonban kevésbé képesek áthatolni a tereptárgyakon, és inkább akadályoztatva vannak.
A fentiek mellett fontos kiemelni, hogy a különböző frekvenciasávok alkalmazása és kombinálása teszi lehetővé, hogy a mobilhálózatok széles körű kiszolgálást biztosítsanak mind nagy népsűrűségű területeken, mind vidéki területeken, miközben garantálják a magas sebességű adatátvitelt és a megbízhatóságot. Mindezek ellenére a technológia sajátosságaiból adódóan a fent említett okokból számos tényező befolyásolhatja a mobilhálózatok elérhetőségét, amelyek egyike sem számít hálózati hibának:
- Időjárás: A rádiós jelek terjedését nagymértékben befolyásolhatják az időjárási tényezők. Köd, pára, hóvihar, erős esőzés esetén probléma lehet a jelszintben vagy a minőségben, internet sebességben.
- Tereptárgyak: Amennyiben köztünk és a bázisállomás között bármilyen épület, földrajzi képződmény helyezkedik el az problémát okozhat, mert nem fog tudni áthatolni a jel. Az ilyen tereptárgyak és beépítések elnyelik, szórják vagy tükrözik a hullámokat. Vannak helyzetek, amikor az évszak is számít, ugyanis a dús lombkorona is blokkolhatja bizonyos mértékben a jelerősséget.
- Épület szerkezete: A fém a rádiós jelek ellensége, nagymértékben gyengítheti a terjedését, de ugyanez vonatkozik a vályog, vastag téglaépületekre. Ezért lehetséges, hogy ablak közelében erősebb a jelszint, mint az épület közepén. Irodaházakban gyakran használnak fémporral sötétített ablakokat, amik gyengíthetik a jelszintet. Ugyan ez igaz lehet bármilyen járműre is, amik típusuktól függően nagyban korlátozhatják a mobilhálózat elérhetőségét: vasúti kocsik, autók, buszok.
- Bázisállomástól való távolság: A rádióhullámok a terjedésük során gyengülnek, így minél messzebb vagyunk a bázisállomástól, annál gyengébb lehet a jelszint.
- Bázisállomás terheltsége: Amennyiben egy bázisállomás a szokottnál terheltebb, akkor ez okozhat hívásfelépülési problémát vagy lassabb lehet az internetünk.
- Autópálya: Az autópályák gyakran problémás területet jelentenek mobilhálózati szempontból. Az út gyakran megy völgyben, vagy erdőn melyek tompítják a rádiós jelek terjedését.
Korábban gyorsabb volt az internet ugyan azon a helyen
Az előző bekezdésből látszik, hogy számos külső tényező befolyásolhatja a mobilkapcsolat minőségét. Ezek egyike sem számít hálózati hibának, viszont a legtöbb esetben ezeknek a környezeti tényezőknek a változása áll a lassabb mobilinternet elérés mögött.
Az 5G-technológia mivel magasabb frekvenciát használ, ezért sokkal érzékenyebb a külső tényezőkre, mint például a 4G. Előfordulhat, hogy a környéken történt építkezés, vagy kilombozott egy erdő a bázisállomás és a vevőpont között. Ezeket a külső tényezőket a hálózat fejlesztése során igyekszünk figyelembe venni és a lehetőségekhez mérten orvosolni. Az is elképzelhető, hogy egy bizonyos napszakban egy akadály blokkolja a jelet a vevőpont és a bázisállomás között. Ez lehet akár egy kukásautó, vagy egy hosszabb tehervonat is.
Mi számít hálózati hibának
Hálózati hiba állhat fenn, ha egy bázisállomás nem megfelelően használja a szükséges frekvenciasávot, vagy ha egyáltalán nem sugároz jelet. Ennek számos oka lehet, például, ha rossz az antenna, akadozik az áramellátás, vagy megszakad a bázisállomások közti összeköttetés. Ilyenkor ügyfeleink az állomás környezetében több helyen, vagy akár az általa lefedett teljes területen kiesést vagy nagymértékű lassulást tapasztalhatnak. Ezekről a kiesésekről a Yettel azonnal riasztást kap és a nap minden percében működő hálózati felügyeletünk a lehető leggyorsabban megkezdi a hiba elhárítását.
3G-kivezetése
2023 végére lekapcsoljuk a 3G-hálózatunkat. Az így felszabaduló frekvenciákon korszerűbb technológián tudunk szolgáltatást biztosítani ügyfeleinknek. Ha 3G-képes készülékkel vagy SIM-kártyával rendelkezel, akkor a technológia jellegéből fakadóan a lekapcsolást követően a mobilinternetszolgáltatást csak korlátozottan tudod majd igénybe venni.A 3G-hálózat lekapcsolása nem befolyásolja a hangszolgáltatás elérhetőségét és minőségét, mivel az továbbra is elérhető marad a 2G hálózaton.
A megfelelő mobilinternetszolgáltatás igénybevételének céljából javasoljuk lecserélni a 3G-képes készülékedet 4G-5G képesre, illetve ellenőrizd üzleteinkben a SIM-kártyádat is. A kínálatunkban elérhető összes mobilkészülék legalább 4G-képes, illetve amennyiben SIM kártyád csupán 3G-képes, akkor azt díjmentesen cseréljük neked.
További információk a 3G lekapcsolásról
Gyakran ismételt kérdések
Ennek több oka is lehet, melyek egyike sem számít hálózati hibának.
Abban az esetben, amikor van egy még fel nem épült hívásunk (mi hívunk vagy minket hívnak éppen) és egy harmadik fél hívna minket, a mobilhálózat sajátossága miatt a hívás nem tud felépülni a harmadik fél által, így ő azt fogja jelezni, hogy nem voltunk elérhetőek.
Dual SIM-es készülék esetén a többségében csak egy rádiós egység van, így csak az egyik kártya lesz aktív. Tehát ha beszélek valakivel az egyik SIM-en és hívnak a másikon, akkor a másik SIM-en nem leszek elérhető.
Amennyiben megszakad a hívás, az történhet a fent említett környezeti okok miatt. Ráadásul, ha a Yettel hálózatán kívülre telefonálsz, akkor megeshet, hogy a hívást fogadó hálózat miatt kerül eldobásra az.
Roaming esetén nem a Yettel hálózatát használjuk, hanem a külföldi szolgáltató partnerét, így annak lefedettségére és működésére nincs ráhatásunk. A legtöbb országban ezért több elérhető partnerünk is van, hogy ennek hatására hálózati vagy egyéb hiba esetén se érezzük kiesést a szolgáltatás terén. Magyarországon kimagasló a mobilhálózat minősége, így ennek ellenére előfordulhat, hogy külföldön nem tudjuk azt a szolgáltatási szintet élvezni, mint amit itthon megszoktunk.
Roaming során érdemes előzetesen ellenőrizni az elérhető szolgáltatók listáját, a telefon ezt nem tudja és mindig a legerősebb szolgáltatóra próbál feljelentkezni, de a készülék által automatikusan kiválasztott hálózat lehet, hogy nem partnerünk, így csatlakozási hiba esetén érdemes kipróbálni a manuális hálózatválasztás lehetőségét. Roaming beállításokkal kapcsolatban itt találhatunk részletesebb információt.
Amennyiben az adott címen csak egy ügyfelünk tapasztal hálózati problémát, akkor a készüléke vagy a SIM kártyájának hibája okozhatja a jelenséget, mivel ugyan azt a hálózatot használja mindenki. A készülékünket érdemes hetente legalább egyszer ki-be kapcsolni, de amennyiben internet problémát vagy egyéb hibát tapasztalunk is érdemes ezzel kezdeni, sok esetben megoldást jelent. Természetesen a készülék újraindítás nem fog megoldani egy hálózati hibát, így ha ez nem segít, akkor a készülékünk is lehet hibás, nem pedig a hálózat. Érdemes elvégezni egy készülék-kártya keresztcserét a hiba kizárása érdekében, SIM kártyánkat helyezzük át egy másik készülékbe és azon is teszteljük a szolgáltatást működését. Ezzel kiszűrhető, hogy a készülékünk vagy a SIM kártyánk hibája okozhatja a jelenséget.
Készülékünkön mindig a legfrissebb szoftver legyen telepítve, mert a gyártó ezzel garantálja a hibátlan működést. Sok esetben nem a hálózat, hanem maga a szoftver lehet hibás.
Szintén nem hálózati hibának minősül, de rövid ideig kimaradást okozhatnak a területet kiszolgáló bázisállomásokon végzett karbantartás vagy modernizálási munkálatok. Ezt a következő linken tudod ellenőrizni.
A 4G-5G-s készülék esetén a hívások miatt a VoLTE képes készüléken kapcsoljuk be a VoLTE funkciót, amennyiben az adott területen megfelelő a 4G-s jelszint. Ez a hálózati technológia lehetővé teszi azt, hogy beszélgetés közben egyszerre tudunk internetezni is. Amennyiben az adott címen nem megfelelő a 4G és csak 3G vagy 2G hálózat elérhető, lassabb lesz az internet vagy egyáltalán nem nyílnak meg a weboldalak.
Lefedettség ellenőrzésére a Yettel weboldalán keresztül van lehetőségünk.
Ha még nincs VoLTE képes készüléked, nézd meg kínálatunkat.