Az év utolsó hetei sokak számára a lezárás és a megújult tervezés, célkitűzés időszakát jelentik. Ilyenkor átértékelik az elmúlt év eseményeit, és friss tervekkel vágnak neki az új esztendőnek, hogy közelebb kerüljenek céljaikhoz. Az álmok és vágyak végtelenül sokfélék lehetnek: vannak, akik csendes, harmonikus életre vágynak, míg mások a kalandot, sikert vagy a világ megismerését keresik. A Yettel friss, országos reprezentatív kutatásában[1] ezeket vizsgálta, melyet a napokban debütáló ’Mi Vagyunk Azahriah’ című film kapcsán készített. A most megjelenő film Baukó Attila, vagyis Azahriah történetét mutatja be, aki két év alatt robbant be a magyar könnyűzenei életbe. A róla, vele készült film 2023 nyarán indul, onnan követjük a főhőst a Puskás Arénába a három páratlan sikerű koncertig. A film egy valóságos és képzeletbeli utazás története, amelyben jobban megismerhetjük Azahriah útját.
A film apropóján készült kutatásból kiderül, hogy a legtöbbeknek jelenleg utazással kapcsolatos vágyaik vannak (48%), ezt követik szorosan a vagyoni jellegű (41%), és fej-fej mellett a munka és a hobbi terén meglévő tervek (28-28%). Érdekesség, hogy minden tizedik húszas éveiben járó fiatal álmodozik hírnévről. A legtöbben rövid távon – 1 vagy 2-5 éven belül – tervezik vágyaik megvalósítását, s csupán a válaszadók 5%-a nyilatkozott úgy, hogy jelenleg nincsen semmilyen álma, amit szeretne beteljesíteni a jövőben.
A gyermekkori álmokat az önmegvalósítás vezérli, nem az anyagiak
A válaszadóknál a gyerekkori álmok tekintetében is a karrier és az utazás köszön vissza legerősebben (37 és 35%), illetve mellettük még a párkapcsolat területét említették a legtöbben (27%). A vagyonszerzést csupán 23%-uk jelölte gyerekkori vágyként, a jelenlegi 41%-hoz képest.
Minden tizedik ember, akinek volt valamilyen vágyakozása, úgy érzi, hogy az összes gyerekkori álmát meg tudta valósítani, illetve a válaszadók több mint fele számolt be arról, hogy több is volt, amit sikerült megvalósítania. Csupán 14% véli úgy, hogy nem valósította meg egyiket sem. További érdekesség, hogy a fiatalabb korosztály saját bevallása szerint gyerekként jobban vágyott hírnévre a többi korcsoporthoz képest: a 16-19 évesek körében ez 41%, a 20-29 évesek között 20%, míg a többieknél ez az érték csak 5-15% között mozog.
Új álmok, új kezdetek: ne a múlt határozza meg a jövőt!
A magyarok 67%-ának van olyan régi álma, amit sajnál, hogy nem valósított meg. Legtöbben anyagi okok miatt nem tudták beteljesíteni ezeket (63%), sokan családi kötelezettségek, korlátok miatt (30%), illetve a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy időközben más utat vett az életük.
„Vágyaink, céljaink a mozgatórugóink, hiszen valamilyen öröm-, illetve értelemmel teli dolog véghezvitele adhat erőt az életünkben, motiválhat minket a mindennapjainkban. Ezzel ellentétben az értelemnélküliség idővel egy alapvető egzisztenciális alapszorongást indíthat be bennünk. Mindemellett látható a kutatásból, hogy az egyes életszakaszainkban jellemzően eltérőek a törekvéseink, és sokat tanulhatunk önmagunkról, ha ezekre tudatosan tekintünk - mondta el Dienes Angéla pszichológus. “Sokszor találkozom azzal, hogy egyes vágyak, célok valamikor az életünkben kialakultak, és csalódunk, ha nem valósulnak meg, miközben, ha részletesen elképzeljük azok valós kimeneteleit, illetve megfogalmazzuk a hozzájuk fűződő elvárásainkat, elképzelhető, hogy valójában mégsem feltétlenül adnák meg a kívánt beteljesülés-érzést. Amellett, hogy az adott életszakaszunkhoz, személyiségfejlődésünkhöz, autentikus érzéseinkhez illeszkedő célokat tűzünk ki, szintén fontos elgyászolni azokat, amelyek nem teljesültek be. Helyettük megfogalmazhatunk egyéb reális, akár kisebb részcélokat, melyek képességeinknek megfelelőek, elérhetőek, és ezáltal tovább inspirálnak minket.”
A szakértő hozzátette, hogy mások sikertörténetei gyakran inspirációként szolgálhatnak számunkra, emlékeztetve, hogy kitartással a saját álmaink is elérhetővé válhatnak. A kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok több mint fele inspirálónak találja mások sikertörténetét.
„Sokszor a közvetlen környezetünkben is találhatunk ösztönző történeteket, de természetesen ilyenek lehetnek a hírességek életútjai is. Azahriah berobbanása is lehet egy ilyen inspiráló példa: még fiatalabban, tudatosan, az online platformokat jól használva kezdte megosztani dalait, majd egyedi stílusával és elkötelezett építkezésével hamar magára vonta a széles közönség figyelmét. Bízunk benne, hogy a hálózatunk erejével mindenki képes lehet arra, hogy a saját útját járja, lehetőségeket és támogatást kapjon ahhoz, hogy az álmai valósággá válhassanak. Hiszünk abban, hogy mindenki képes beteljesíteni a céljait, ehhez viszont kellenek a példák és a támogatás, ezért is vagyunk büszkék, hogy mi vagyunk a film hivatalos telekommunikációs partnere” – mondta el Kovács András Péter, a Yettel márka- és marketingkommunikációs igazgatója.
A ’Mi vagyunk Azahriah’ című film november 28-án kerül a Cinema City mozik kínálatába.
[1] A kutatás 1157 fő megkérdezésével zajlott 2024. novemberében az Opinio Piackutató applikációján keresztül (https://opinio.hu/). A minta reprezentatív a 16-69 éves okostelefonnal rendelkező magyar lakosságra nem, életkor, iskolai végzettség, lakóhely típusa és földrajzi elhelyezkedése szerint. A válaszadók az egyes kérdések esetében egyszerre több választ is megjelölhettek.