Elsősorban a mindennapi bevásárlások alkalmával a leggyakrabban kosárba kerülő áruk, a gyorsan mozgó fogyasztási cikkek – élelmiszerek, italok, piperetermékek stb. – gyártóinak fejlesztett különleges okosmegoldást a magyar tulajdonú MOHAnet Zrt. A rendszer segítségével a gyártók bármikor, valós időben követhetik termékeik bolti fogyását, gyorsabban utántölthetik a rugós áruadagoló polcokat, hűtőket, és értékes adatokhoz juthatnak arról, hogy melyik márka, termék, kiszerelés a legnépszerűbb, vagy éppen melyik promóció vagy egységár növeli leginkább a vásárlási kedvet. Az online készletinformációs rendszerrel kombinált okospolcoknak köszönhetően a fogyasztók vásárlás előtt online tájékozódhatnak a termékek elérhetőségéről, így jobb eséllyel nem hiába indulnak el a kiszemelt termékért az üzletbe, vállalva a COVID-19 alatti személyes kontaktus kockázatát. Emellett a fejlesztéssel és a precízebb, folyamatos készletezéssel a gyártók is növelhetik eladásaikat.
„A pilot programban résztvevő hazai üzletekben elhelyezett okos áruadagolókból kapott adatok alapján tudjuk, hogy például az italhűtők polcainak negyede mindig üres. Ez nyilvánvalóan jelentős bevételkiesést okoz azoknak a gyártóknak, akik erről nem tudnak, így nem gondoskodhatnak a mielőbbi árufeltöltésről,” – mondta Havasi Zoltán, a MOHAnet Zrt. vezérigazgatója. „A MasterShelf áruadagoló és polcfigyelő rendszer segítségével a gyártók akár 20-25 százalékkal növelhetik éves forgalmukat anélkül, hogy akár csak egy forinttal többet kellene költeniük marketingre vagy újabb értékesítési csatornák kiépítésére.”
A kísérleti fázistól a kiterjesztésig
A MasterShelf rendszert először italhűtőkhöz fejlesztették ki, de a megoldás a néhány milliméter vastagságú termékekkel – pl. csomagolt szeletelt felvágottakkal – is kiválóan működik. A rugós áruadagolókhoz ipari szenzorokat és egy saját fejlesztésű kommunikációs eszközt helyeznek el, amely a Telenor mobilhálózatán keresztül továbbítja az adatokat a szerverekre. Az adatokat itt összesíti a rendszer és egyrészt a megrendelő másodperces pontossággal követheti polcainak töltöttségét, saját termékeinek fogyását, értékelheti aktuális promócióinak eredményességét a számára dedikált mobilalkalmazáson keresztül, másrészt az összesített adatokat algoritmusok és mesterséges intelligencia megoldások segítségével elemzi a rendszer. A forgalmazó ezzel hatalmas, rendkívül értékes adatvagyonhoz jut, ugyanis az egyes polcok töltöttségén túl akár országosan, több ezer polc adataiból előrejelzéseket is kaphat a termékek várható keresletével kapcsolatban. Láthatóvá válik, hogy melyik típusú üzletbe és mikor érdemes több vagy éppen kevesebb terméket kihelyezni, ezzel csökkentheti költségeit, növelheti árbevételét és még jobbá teheti terméke fogyasztóinak vásárlási élményét.
„A Telenorral évek óta szorosan együtt dolgozunk, több sikeres projektben használjuk országos mobilhálózatukat,” tette hozzá Havasi Zoltán. „Bár egy-egy szenzor csupán néhány bájtnyi adatot közöl, összességében rengeteg forgalmat generálunk. Olyan nagyvállalatok számítanak valós idejű információkra, mint a Bonafarm-csoport, vagy a Dreher Sörgyárak. Bizonyítottuk, hogy üzembiztosan meg is kapják a döntéseikhez szükséges adatokat.”
Az üzletek polcainak valós idejű követése, a fogyás mesterséges intelligencia alapú előrejelzése és a termékek igény szerinti feltöltése tehát előnyt jelent az adott üzletnek, a termék forgalmazójának és a vásárlók számára is jobb vásárlási élményt, biztonságosabb vásárlási környezetet tesz lehetővé.