Képzeljünk el egy énekórát, amin nemcsak a hangszer, hanem a számítógép elé is leül a diák, vagy egy olyan földrajzórát, amin tanár és diák közösen barangolhatják be a világ különböző tájait. A tananyag-fejlesztő pályázatra nevező pedagógusok eddig még nem látott oldaláról mutatják meg a különböző tárgyak oktatásában rejlő lehetőségeket pedagógustársaiknak. A pályázók nemcsak tantárgyakra szabott ötleteket hoztak, hanem módszertani kérdésekben is mankót nyújtanak: néhány lépésben mutatják meg, hogyan lehet interaktív feladatokat készíteni, miként születhetnek online tanösvény formájában egyénre szabott feladatok vagy hogyan fejleszthető a virtuális számonkérés.
A tantárgyak és a tematika szempontjából is széles palettán mozgó tananyagok a legújabb és a már olyan jól bevált tanítást támogató alkalmazásokkal való ismerkedésben is segítenek, mint a Wakelet vagy a Wordwall. A tudáscsomagok előnyei, hogy bárki számára könnyedén elsajátíthatóak, akár komolyabb digitális ismeret nélkül is.
A pályázatra 66 pályázó, összesen 198 pályamunkát adott be, a szakmai zsűri pedig az előszűrést követően a napokban döntött 24 tananyag közül a legjobb 10 kiválasztásáról. „Óriási örömmel tölt el, hogy ilyen nyitott és innovatív tanárokkal van tele az ország, akik szívesen osztják meg egymással a tudásukat” – mondta Joós Andrea, a Tanárnő, kérem! podcast házigazdája, az Élménybiológia alapítója, a zsűri tagja.
Pedagógusok egymás között
A Telenor korábbi kutatásából* kiderült, hogy a tanárok és gyerekek részéről is nagy a nyitottság a digitális módszerek iránt, ugyanakkor a különböző tantárgyaknál megmutatkozott, hogy bizonyos területeken nagyobb feladatot jelent távolról átadni a tudást. A tananyagok erre is igyekeznek választ adni, hiszen szinte minden tantárgyhoz - többek között matematikához, biológiához, kémiához, földrajzhoz, történelemhez, angol nyelvhez, sőt ének-zenéhez és gyógypedagógiához is - kreatív megoldásokat nyújtanak.
„A karanténoktatás számtalan digitális hiányosságra mutatott rá, ugyanakkor korábban nem tapasztalt kreativitást és újszerű megoldásokat hívott életre. A digitális tanrend beköszöntével naponta cserélődtek a tanárok között a jobbnál jobb ötletek annak érdekében, hogy az átállás minél gördülékenyebben menjen. Ez az összefogás késztetett minket arra, hogy a digitális módszerek iránt hirtelen megélénkült érdeklődést és megannyi színes ötletet egy pályázat formájában tegyük elérhetővé minden pedagógus számára” – foglalta össze a pályázat céljait Koren Balázs, a HiperSuli program szakmai vezetője.
A zsűri által legjobbnak ítélt 24 pályamunka ingyenesen elérhető a hipersuli.webuni.hu oldalon.
A Telenor HiperSuli digitális tanagyag-fejlesztő pályázat 10 legjobb pályamunkája:
• Digitális dallamok – ének-zene oktatás virtuálisan (pályázó: Lehr-Juhász Mónika)
• Interaktivitás az éterben – a Google Slides és a Bitmojik használata (pályázó: Kovács Szilvia)
• Tanösvények, labirintusok, szabadulószobák – eredményes és szórakoztató tanítás a Deck Toys-szal (pályázó: Csordásné Tróbert Annamária)
• Ez nem játék! – az Actionbound gamifikációs program használata (pályázó: Fenyvesi Fruzsina Bianka)
• Wakelet, a digitális oktatás sztárja (pályázó: André Krisztina)
• Népességföldrajz látványosan és izgalmasan (pályázó: Szenti Alexandra)
• Ez az eszköz ablakot nyit a világra – virtuális túrák a Tour Creator-rel (pályázó: Balázs Brigitta)
• Flipgrid, azaz számonkérés újratöltve (pályázó: Balogh Bence)
• A prezentálás új generációja – Nearpod (pályázó: Benedek Judit)
• Így készülnek interaktív feladatok egy gyógypedagógus számítógépén a Wordwall szoftver segítségével (pályázó: Krénusz Kata)
*A kutatás 550 fő megkérdezésével zajlott 2020. április 9-14. között; a minta reprezentatív nem, kor, településtípus és régió szerint a 18-65 éves magyar lakosság körében. (Ipsos Instant Research)